
Ph.D. in Ingegneria Meccanica , 35th cycle (2019-2022)
Ph.D. obtained in 2023
Dissertation:
Development of numerical and experimental tools for the simulation of train braking operations (Abstract)
Tutors:
Nicola BossoProfile
Research interests
Scientific branch
(Area 0009 - Industrial and information engineering)
Teaching
Collegi of the degree programmes
- Collegio di Ingegneria Biomedica. Componente invitato
- Collegio di Ingegneria Meccanica, Aerospaziale e dell'Autoveicolo. Componente invitato
Teachings
Master of Science
- Costruzione di macchine. A.A. 2020/21, INGEGNERIA MECCANICA. Collaboratore del corso
- Costruzione di macchine. A.A. 2021/22, INGEGNERIA MECCANICA. Collaboratore del corso
Bachelor of Science
- Fundamentals of machine design. A.A. 2022/23, INGEGNERIA MECCANICA (MECHANICAL ENGINEERING). Collaboratore del corso
- Fondamenti di meccanica strutturale. A.A. 2022/23, INGEGNERIA BIOMEDICA. Collaboratore del corso
Research
Research projects
Projects funded by commercial contracts
- Attività di simulazione dinamica per la valutazione del comportamento in curva, durante una manovra di frenata, di 4 sestine (unità composta da 6 carri per il trasporto di rotaie) utilizzate per il trasporto di rotaie fino a 120 metri , (2024-2025) - Componente gruppo di Ricerca
Consulting - Attività di analisi numerica per la valutazione della temperatura di ceppi ferroviari in materiale sintetico (suole JURID 816M e Jurid 822), , (2024-2025) - Componente gruppo di Ricerca
Consulting - Attività di supporto per l’attività di design di locomotive a tre assi , (2024-2024) - Responsabile Scientifico
Consulting
Supervised PhD students
- Rosario Pagano. Programme in Ingegneria Meccanica (cycle 40, 2024-in progress)
Publications
Works published during the Ph.D. View all publications in Porto@Iris
- Bosso, Nicola; Magelli, Matteo; Zampieri, Nicolo' (2023)
A numerical method for the simulation of freight train emergency braking operations based on the UIC braked weight percentage. In: RAILWAY ENGINEERING SCIENCE, vol. 31, pp. 162-171. ISSN 2662-4745
Contributo su Rivista - Magelli, Matteo (2023)
Development of numerical and experimental tools for the simulation of train braking operations. relatore: BOSSO, NICOLA; , 35. XXXV Ciclo, P.: 249
Doctoral Thesis - Bosso, Nicola; Magelli, Matteo; Zampieri, Nicolo' (2023)
Dynamical Effects of the Increase of the Axle Load on European Freight Railway Vehicles. In: APPLIED SCIENCES, vol. 13. ISSN 2076-3417
Contributo su Rivista - Wu, Q.; Cole, C.; Spiryagin, M.; Chang, C.; Wei, W.; Ursulyak, L.; Shvets, A.; Murtaza, ... (2023)
Freight train air brake models. In: INTERNATIONAL JOURNAL OF RAIL TRANSPORTATION, vol. 11, pp. 1-49. ISSN 2324-8378
Contributo su Rivista - Bosso, Nicola; Magelli, Matteo; Zampieri, Nicolo' (2022)
Monitoring systems for railways freight vehicles. In: THE INTERNATIONAL JOURNAL OF COMPUTATIONAL METHODS AND EXPERIMENTAL MEASUREMENTS, vol. 10, pp. 359-371. ISSN 2046-0546
Contributo su Rivista - Magelli, Matteo (2022)
Development of a 2D finite element model for the investigation of the tread braked railway wheels thermo-mechanical behaviour. In: 50° Conference on Engineering Mechanical Design and Stress Analysis (AIAS 2021)
Contributo in Atti di Convegno (Proceeding) - Bosso, N.; Magelli, M.; Zampieri, N. (2022)
Simulation of wheel and rail profile wear: a review of numerical models. In: RAILWAY ENGINEERING SCIENCE, vol. 30, pp. 403-436. ISSN 2662-4745
Contributo su Rivista - Bosso, N.; Magelli, M.; Zampieri, N. (2022)
Study on the influence of the modelling strategy in the calculation of the worn profile of railway wheels. In: COMPRAIL 2022, ONLINE, 21–23 September 2022, pp. 65-76. ISBN: 9781784664794
Contributo in Atti di Convegno (Proceeding) - Bosso, N.; Magelli, M.; Zampieri, N. (2021)
Investigation of adhesion recovery phenomenon using a scaled roller-rig. In: VEHICLE SYSTEM DYNAMICS, vol. 59, pp. 295-312. ISSN 0042-3114
Contributo su Rivista - Magelli, Matteo (2021)
Study of Adhesion Recovery phenomenon using a Multi-axle Roller-rig. In: The 49th AIAS Conference (AIAS 2020), 2021. ISSN 1757-8981
Contributo in Atti di Convegno (Proceeding) - Magelli, Matteo; Boccardo, Giuseppe; Bosso, Nicola; Zampieri, Nicolò; Farina, ... (2021)
Feasibility study of a diesel-powered hybrid DMU. In: RAILWAY ENGINEERING SCIENCE, vol. 29, pp. 271-284. ISSN 2662-4745
Contributo su Rivista - Bosso, Nicola; Magelli, Matteo; Zampieri, Nicolò (2021)
Validation of a new Longitudinal Train Dynamics Code for Time Domain Simulations and Modal Analyses. In: INTERNATIONAL JOURNAL OF TRANSPORT DEVELOPMENT AND INTEGRATION, vol. 5, pp. 41-56. ISSN 2058-8305
Contributo su Rivista