Ph.D. in Energetica , 16th cycle (2001-2003)
Ph.D. obtained in 2004
Dissertation:
Sviluppo di un modello per la simulazione dei transitori termofluidodinamici in apparati di iniezione ad alte pressioni. Messa a punto e strumentazione di un banco prova ad elevate prestazioni per sistemi di iniezione Diesel: primi risultati sulla dinamica dei sistemi Common Rail.
Tutors:
Andrea CataniaProfile
Research interests
Scientific branch
(Area 0009 - Industrial and information engineering)
Teaching
Collegi of the PhD programmes
- ENERGETICA, 2023/2024 (40. ciclo)
Politecnico di TORINO - ENERGETICA, 2022/2023 (39. ciclo)
Politecnico di TORINO - ENERGETICA, 2021/2022 (38. ciclo)
Politecnico di TORINO - ENERGETICA, 2020/2021 (37. ciclo)
Politecnico di TORINO - ENERGETICA, 2019/2020 (36. ciclo)
Politecnico di TORINO - ENERGETICA, 2018/2019 (35. ciclo)
Politecnico di TORINO - ENERGETICA, 2017/2018 (34. ciclo)
Politecnico di TORINO - ENERGETICA, 2016/2017 (33. ciclo)
Politecnico di TORINO - ENERGETICA, 2015/2016 (32. ciclo)
Politecnico di TORINO - ENERGETICA, 2014/2015 (31. ciclo)
Politecnico di TORINO - ENERGETICA, 2013/2014 (30. ciclo)
Politecnico di TORINO
Collegi of the degree programmes
Teaching and training projects
Projects funded by commercial contracts
- Fondamenti di Modellistica e Fluidodinamica Numerica per la Progettazione e la Diagnostica Avanzate dei Motori a Combustione Interna, (2016-2016) - Responsabile Scientifico
Commercial contracts
Research
Research projects
Projects funded by competitive calls
- FLOTEC - “Method for the measurement of an unsteady liquid flow-rate, in particular of a high-pressure liquid flow” , (2020-2021) - Responsabile Scientifico
Corporate-funded and donor-funded research
Projects funded by commercial contracts
- Application of the CF concept to a light duty commercial vehicle and definition of a preliminary hydraulic layout , (2017-2018) - Responsabile Scientifico
Commercial Research - Technical Report on the Feasibility Study of an Innovative Combustion Engine Concept , (2016-2017) - Responsabile Scientifico
Consulting
Supervised PhD students
- Giovanni Marinello. Programme in Energetica (cycle 40, 2024-in progress)
- Carmelo Baronetto. Programme in Energetica (cycle 39, 2023-in progress)
- Simona Gurri'. Programme in Energetica (cycle 37, 2021-in progress)
Thesis: Synergies of Bimodal Freight Electric Multiple Units Trains and Advanced ICE Technologies for Sustainable Intermodal Transport - Meng Ji. Programme in Energetica (cycle 36, 2020-2024)
Thesis: The auto-ignition characteristics of ammonia turbulent flames in a high temperature co-flow
Publications
Works published during the Ph.D. View all publications in Porto@Iris
- Catania, Andrea; Ferrari, Alessandro; Manno, Michele; Spessa, Ezio (2004)
Thermal Effect Simulation in High-Pressure Injection System Transient Flows. In: SAE 2004 World Congress, Detroit, MI, USA,, March 8-12, 2004, pp. 1-16. ISSN 0148-7191
Contributo in Atti di Convegno (Proceeding) - Ferrari, Alessandro; Manno, Michele; Mittica, Antonio (2004)
Shock Event Analysis, Characteristics Considerations and Conservativeness Influence in High-pressure Injection System Cavitating Flow Simulations. In: ASME 7th Biennal Conference on Engineering Systems Design and Analysis (ESDA2004), Manchester (UK), July, 19-22, pp. 903-914. ISBN: 0791841731
Contributo in Atti di Convegno (Proceeding) - Catania, Andrea; Ferrari, Alessandro; Manno, Michele; Pellettieri, R.; Spessa, Ezio (2004)
Development, Setup, and Instrumentation of a New High-Performance Test Bench for Diesel Injection Systems: Preliminary Results on Multijet Common-Rail System Dynamics. In: 59° Congresso Nazionale ATI, Genova, Italia, Settembre 14-17, 2004, Genova, 14-17 Settembre. ISBN: 8886281935
Contributo in Atti di Convegno (Proceeding) - Catania, Andrea; Ferrari, Alessandro; Manno, Michele; Pellettieri, R; Spessa, Ezio (2004)
Sviluppo, messa a punto e strumentazione di un banco prova ad alte prestazioni per sistemi di iniezione diesel: primi risultati sperimentali sulla dinamica di sistemi common rail. In: 59° Congresso ATI, Genova, Italy, 14-17 settembre 2004, pp. 821-834. ISBN: 9788886281935
Contributo in Atti di Convegno (Proceeding) - Catania, Andrea; Ferrari, Alessandro; Manno, Michele; Mittica, Antonio; Spessa, Ezio (2004)
Thermal Effect and Cavitation Simulation in High Pressure Injection System Transient Flows. In: 59° Congresso ATI, Genova, Italy, 14-17 settembre 2004, pp. 1011-1026. ISBN: 8886281935
Contributo in Atti di Convegno (Proceeding) - Catania, Andrea; Ferrari, Alessandro; Manno, Michele; Spessa, Ezio (2003)
A comprehensive thermodynamic approach to acoustic cavitation simulation in high-pressure injection systems by a conservative homogeneous barotropic-flow model. In: ASME 2003 Internal Combustion Engine and Rail Transportation Divisions Fall Technical Conference, ICERT2003, Erie (USA), 7 - 10 September 2003, pp. 283-294. ISBN: 0791841618
Contributo in Atti di Convegno (Proceeding) - Catania, Andrea; Ferrari, Alessandro; Manno, Michele; Spessa, Ezio (2003)
Conservative Numerical Model and Analysis of Acoustic Cavitation in High-Pressure Injection Systems. In: CD-ROM Proceedings, 9th International Conference 'High Tech Cars and Engines', Modena, May 29-30, 2003
Contributo in Atti di Convegno (Proceeding) - Catania, Andrea; Ferrari, Alessandro; Manno, Michele; Spessa, Ezio (2003)
A General Conservative Homogeneous Two-Phase-Flow Model for Acoustic Cavitation Simulation in High-Pressure Injection Systems. In: ICE 2003 6th International Conference on Engines for Automobile, Capri (NA, Italy), September 14-19, 2003, pp. 1-17. ISSN 1083-4958
Contributo in Atti di Convegno (Proceeding)
Society and Enterprise
Patents and other intellectual properties
- Sistema e metodo per la misura della portata iniettata tramite l'utilizzo di una rete neurale. national Patent
Inventors: Alessandro Ferrari Carlo Novara Oscar Vento - CONTROLLO DELLA QUANTITÀ INIETTATA IN MOTORI A COMBUSTIONE INTERNA. national and international Patent
Inventors: Alessandro Ferrari Carlo Novara Oscar Vento Massimo Violante Tantan Zhang - Apparato di iniezione con sistema di controllo innovativo. national Patent
Inventors: Alessandro Ferrari - Metodo per misurare la portata non stazionaria di un liquido, particolarmente di un liquido ad alta pressione. national and international Patent
Inventors: Alessandro Ferrari - Metodo per il controllo in quantità iniettata del sistema di iniezione del combustibile per motori diesel mediante un innovativo algoritmo di controllo. national and international Patent
Inventors: Alessandro Ferrari - Metodo per il controllo in quantità iniettata del sistema di iniezione del combustibile per motori diesel mediante un dispositivo in grado di misurare la portata istantanea. national and international Patent
Inventors: Alessandro Ferrari - Sviluppo e messa a punto di un nuovo sistema di iniezione a controllo elettronico per motori diesel senza rail. national and international Patent
Inventors: Alessandro Ferrari - Misuratore di portata istantanea per fluidi ad alte pressioni. national and international Patent
Inventors: Alessandro Ferrari