Dottorato in Ingegneria Informatica E Dei Sistemi , 35o ciclo (2019-2022)
Dottorato concluso nel 2023
Tesi:
Interaction in Virtual Reality Simulations (Abstract)
Tutori:
Fabrizio Lamberti
Presentazione della ricerca:
Presentazione video PosterProfilo
Argomento di ricerca
Interazione in Simulazioni di Realtà Virtuale
Interessi di ricerca
Biografia
Settore scientifico discliplinare
(Area 0009 - Ingegneria industriale e dell'informazione)
Premi e riconoscimenti
- Additional Informations for PhD Quality Award 2023 (2023)
- PitchD Certificate of Attendance (2023)
- Best paper award at 11th IEEE International Conference On Consumer Technology (ICCE-Berlin 2021) (2022)
- Best presentation award at 2021 IEEE 7th International Conference on Virtual Reality (ICVR 2021) (2021)
Didattica
Collegi dei Corsi di Studio
- Collegio di Ingegneria Informatica, del Cinema e Meccatronica. Componente invitato
Insegnamenti
Corso di laurea magistrale
- Information systems. A.A. 2021/22, INGEGNERIA GESTIONALE (ENGINEERING AND MANAGEMENT). Collaboratore del corso
Corso di laurea di 1° livello
- Design per l'industrializzazione (modulo di Animazione virtuale). A.A. 2018/19, DESIGN E COMUNICAZIONE VISIVA. Collaboratore del corso
- Design per l'industrializzazione (modulo di Animazione virtuale). A.A. 2018/19, DESIGN E COMUNICAZIONE VISIVA. Collaboratore del corso
- Design per l'industrializzazione (modulo di Animazione virtuale). A.A. 2019/20, DESIGN E COMUNICAZIONE VISIVA. Collaboratore del corso
- Design per l'industrializzazione (modulo di Animazione virtuale). A.A. 2020/21, DESIGN E COMUNICAZIONE VISIVA. Collaboratore del corso
- Introduction to databases. A.A. 2022/23, INGEGNERIA INFORMATICA (COMPUTER ENGINEERING). Collaboratore del corso
- Informatica. A.A. 2021/22, INGEGNERIA AEROSPAZIALE. Collaboratore del corso
Ricerca
Gruppi di ricerca
Laboratori
Pubblicazioni
Pubblicazioni per tipo
Pubblicazioni degli ultimi anni
Pubblicazioni durante il dottorato Vedi tutte le pubblicazioni su Porto@Iris
- Pratticò, Filippo Gabriele; Cannavo', Alberto; Calandra, Davide; Lamberti, Fabrizio (2023)
A breakdown study of a mockup-based consumer haptic setup for virtual reality. In: IEEE CONSUMER ELECTRONICS MAGAZINE, vol. 12, pp. 76-90. ISSN 2162-2248
Contributo su Rivista - Calandra, Davide (2023)
Interaction in Virtual Reality Simulations. relatore: LAMBERTI, FABRIZIO; , 35. XXXV Ciclo, P.: 162
Doctoral Thesis - Calandra, Davide; Pratticò, Filippo Gabriele; Lupini, Gianmario; Lamberti, Fabrizio (2023)
Impact of avatar representation in a virtual reality-based multi-user tunnel fire simulator for training purposes. In: Computer Vision, Imaging and Computer Graphics Theory and Applications / S.N., S.L., Springer, pp. 3-20. ISBN: 978-3-031-25476-5
Contributo in Volume - Hao Lu, Max; Calandra, Davide; Thawonmas, Ruck (2023)
Artificial Reality: Immersive but Factually Dishonest AR Experience. In: IEEE CONSUMER ELECTRONICS MAGAZINE, vol. 12, pp. 8-11. ISSN 2162-2248
Contributo su Rivista - Spallone, Roberta; Lamberti, Fabrizio; Calandra, Davide; Mezzino, Davide; Auenmüller, ... (2023)
Connecting objects, times and places: Digital VR re-contextualization of the standing Sekhmet statues in the Museo Egizio, Turin, from the Temple of Ptah at Karnak. In: IMG23 University of L’Aquila (Italy) IMAGIN(G) HERITAGE INTERNATIONAL AND INTERDISCIPLINARY CONFERENCE ON IMAGE AND IMAGINATION, L’Aquila, 2023, July 6-7, pp. 248-257. ISBN: 9788899586324
Contributo in Atti di Convegno (Proceeding) - Spallone, Roberta; Lamberti, Fabrizio; Calandra, Davide; Mezzino, Davide; Auenmüller, ... (2023)
Re-contextualizing the standing Sekhmet statues in the Temple of Ptah at Karnak through digital reconstruction and VR experience. In: DISEGNARE CON..., vol. 16, pp. 1-9. ISSN 1828-5961
Contributo su Rivista - Calandra, Davide; Pratticò, Filippo Gabriele; Fiorenza, Jacopo; Lamberti, Fabrizio (2023)
Exploring the suitability of a digital twin- and extended reality-based telepresence platform for a collaborative robotics training scenario over next-generation mobile networks. In: IEEE EUROCON 2023 - 20th International Conference on Smart Technologies, Turin (Italy), July 6-8, 2023, pp. 701-706. ISBN: 978-1-6654-6397-3
Contributo in Atti di Convegno (Proceeding) - Visconti, Alessandro; Calandra, Davide; Lamberti, Fabrizio (2023)
Comparing technologies for conveying emotions through realistic avatars in virtual reality-based metaverse experiences. In: COMPUTER ANIMATION AND VIRTUAL WORLDS, vol. 34. ISSN 1546-4261
Contributo su Rivista - Calandra, Davide; De Lorenzis, Federico; Cannavo', Alberto; Lamberti, Fabrizio (2023)
Immersive virtual reality and passive haptic interfaces to improve procedural learning in a formal training course for first responders. In: VIRTUAL REALITY, vol. 27, pp. 985-1012. ISSN 1434-9957
Contributo su Rivista - Han, Bin; Richerzhagen, Björn; Schotten, Hans; Calandra, Davide; Lamberti, Fabrizio (2022)
Impact of AI and Digital Twins on IIoT. In: Intelligent Edge-Embedded Technologies for Digitising Industry / Vermesan O., Diaz Nava M., S.L., River Publishers, pp. 195-205. ISBN: 978-87-7022-611-0
Contributo in Volume - Calandra, Davide; Pratticò, Filippo Gabriele; Lamberti, Fabrizio (2022)
Comparison of hands-free speech-based navigation techniques for virtual reality training. In: IEEE 21st Mediterranean Electrotechnical Conference (MELECON 2022), Palermo, June 14-16, 2022, pp. 85-90. ISBN: 978-1-6654-4280-0
Contributo in Atti di Convegno (Proceeding) - Frascolla, Valerio; Hummert, Matthias; Monsees, Tobias; Wübben, Dirk; Dekorsy, Armin; ... (2022)
Lesson Learnt and Future of AI Applied to Manufacturing. In: Intelligent Edge-Embedded Technologies for Digitising Industry / Vermesan O., Diaz Nava M., S.L., River Publishers, pp. 207-240. ISBN: 978-87-7022-611-0
Contributo in Volume - Pratticò, Filippo Gabriele; De Lorenzis, Federico; Calandra, Davide; Cannavo', Alberto; ... (2021)
Exploring simulation-based virtual reality as a mock-up tool to support the design of first responders training. In: APPLIED SCIENCES, vol. 11, pp. 1-13. ISSN 2076-3417
Contributo su Rivista - Cannavò, Alberto; Calandra, Davide; Prattico', FILIPPO GABRIELE; Gatteschi, Valentina; ... (2021)
An evaluation testbed for locomotion in virtual reality. In: IEEE TRANSACTIONS ON VISUALIZATION AND COMPUTER GRAPHICS, vol. 27, pp. 1871-1889. ISSN 1077-2626
Contributo su Rivista - Calandra, Davide; Cannavò, Alberto; Lamberti, Fabrizio (2021)
Improving AR-powered remote assistance: A new approach aimed to foster operator’s autonomy and optimize the use of skilled resources. In: THE INTERNATIONAL JOURNAL OF ADVANCED MANUFACTURING TECHNOLOGY, vol. 114, pp. 3147-3164. ISSN 1433-3015
Contributo su Rivista - Cannavò, Alberto; Calandra, Davide; Kehoe, Aidan; Lamberti, Fabrizio (2021)
Evaluating consumer interaction interfaces for 3D sketching in virtual reality. In: 9th International Conference - ArtsIT, Interactivity & Game Creation (ArtsIT 2020), Online, December 10-11, 2020, pp. 291-306. ISSN 1867-8211. ISBN: 978-3-030-73425-1
Contributo in Atti di Convegno (Proceeding) - Battegazzorre, Edoardo; Calandra, Davide; Strada, Francesco; Bottino, Andrea; Lamberti, ... (2020)
Evaluating the suitability of several AR devices and tools for industrial applications. In: 7th International Conference on Augmented Reality, Virtual Reality and Computer Graphics (AVR 2020), Lecce, Italia, September 7-10, 2020, pp. 248-267. ISSN 0302-9743. ISBN: 978-3-030-58467-2
Contributo in Atti di Convegno (Proceeding)