
Full Professor
Department of Energy (DENERG)
- +39 0110904415 / 4415
- +39 0110904510 / 4510
- stefano.dambrosio@polito.it
Profile
Research interests
Scientific branch
(Area 0009 - Industrial and information engineering)
Skills
ERC sectors
SDG
Teaching
PhD Boards
- ENERGETICA, 2021/2022 (38. ciclo)
Politecnico di TORINO - ENERGETICA, 2020/2021 (37. ciclo)
Politecnico di TORINO - ENERGETICA, 2019/2020 (36. ciclo)
Politecnico di TORINO - ENERGETICA, 2018/2019 (35. ciclo)
Politecnico di TORINO
Courses of Study Boards
Teachings
Master of Science
- Combustion engines and their application to vehicle. A.A. 2017/18, AUTOMOTIVE ENGINEERING (INGEGNERIA DELL'AUTOVEICOLO). Collaboratore del corso
- Combustion engines and their application to vehicle. A.A. 2018/19, AUTOMOTIVE ENGINEERING (INGEGNERIA DELL'AUTOVEICOLO). Titolare del corso
- Combustion engines and their application to vehicle. A.A. 2019/20, AUTOMOTIVE ENGINEERING (INGEGNERIA DELL'AUTOVEICOLO). Titolare del corso
- Design of engine and control system. A.A. 2019/20, AUTOMOTIVE ENGINEERING (INGEGNERIA DELL'AUTOVEICOLO). Collaboratore del corso
- Propulsion systems and their applications to vehicles. A.A. 2020/21, AUTOMOTIVE ENGINEERING (INGEGNERIA DELL'AUTOVEICOLO). Titolare del corso
- Propulsion systems and their applications to vehicles. A.A. 2021/22, AUTOMOTIVE ENGINEERING (INGEGNERIA DELL'AUTOVEICOLO). Titolare del corso
- Propulsion systems and their applications to vehicles. A.A. 2022/23, AUTOMOTIVE ENGINEERING (INGEGNERIA DELL'AUTOVEICOLO). Titolare del corso
- Propulsion systems and their applications to vehicles. A.A. 2023/24, AUTOMOTIVE ENGINEERING (INGEGNERIA DELL'AUTOVEICOLO). Titolare del corso
Bachelor of Science
- Fondamenti di macchine a fluido. A.A. 2023/24, INGEGNERIA MECCANICA. Titolare del corso
- Fondamenti di macchine e di oleodinamica. A.A. 2017/18, INGEGNERIA MECCANICA. Titolare del corso
- Fondamenti di macchine e di oleodinamica. A.A. 2018/19, INGEGNERIA MECCANICA. Titolare del corso
- Fondamenti di macchine e di oleodinamica. A.A. 2019/20, INGEGNERIA MECCANICA. Titolare del corso
- Fondamenti di macchine e di oleodinamica. A.A. 2020/21, INGEGNERIA MECCANICA. Titolare del corso
- Fondamenti di macchine e di oleodinamica. A.A. 2021/22, INGEGNERIA MECCANICA. Titolare del corso
- Fondamenti di macchine e di oleodinamica. A.A. 2022/23, INGEGNERIA MECCANICA. Titolare del corso
Research
Research projects
Projects funded by commercial contracts
- Advanced Central Tire Inflation System , (2017-2018) - Responsabile Scientifico
Commercial Research - Advanced Central Tire Inflation System , (2016-2017) - Responsabile Scientifico
Commercial Research
Supervised PhD students
- Andrea Manelli. Programme in Energetica (34th cycle, 2018-2022)
Thesis: Engine Technologies for Reduction of Fuel Consumption and Pollutant Emissions in Light-Duty Diesel Engines - Loris Ventura. Programme in Energetica (34th cycle, 2018-2022)
Thesis: Development and assessment of model-based and sensor-based algorithms for combustion and emission control in diesel engines
Clean Mobility and Innovative Powertrains Clean Mobility and Innovative Powertrains Clean Mobility and Innovative Powertrains
Publications
Latest publications View all publications in Porto@Iris
- D'Ambrosio, S; Ferrari, A; Mancarella, A (2022)
Time frequency analysis for the evaluation of ignition delay in conventional and PCCI combustion modes. In: THERMAL SCIENCE AND ENGINEERING PROGRESS, vol. 33. ISSN 2451-9049
Contributo su Rivista - D'Ambrosio, S; Mancarella, A; Manelli, A (2022)
Utilization of Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) in a Euro 6 Dual-Loop EGR Diesel Engine: Behavior as a Drop-In Fuel and Potentialities along Calibration Parameter Sweeps. In: ENERGIES, vol. 15. ISSN 1996-1073
Contributo su Rivista - D'Ambrosio, Stefano; Ferrari, Alessandro; Jin, Zhiru (2022)
Time-frequency analysis application to the evaluation of instantaneous combustion noise. In: FUEL, vol. 312. ISSN 0016-2361
Contributo su Rivista - D'Ambrosio, S.; De Mattei, E.; Vitolo, R.; Amati, N. (2021)
Automatic adjustment of tire inflation pressure through an intelligent CTIS: Effects on the vehicle lateral dynamic behavior. In: PROCEEDINGS OF THE INSTITUTION OF MECHANICAL ENGINEERS. PART D, JOURNAL OF AUTOMOBILE ENGINEERING. ISSN 0954-4070
Contributo su Rivista - D'Ambrosio, S.; Mancarella, A.; Manelli, A.; Salamone, N. (2019)
Effect of the application of an uncooled high-pressure EGR strategy in low-load diesel PCCI operation. In: 74th Conference of the Italian Thermal Machines Engineering Association, ATI 2019, Department of Engineering "Enzo Ferrari" of the University of Modena and Reggio Emilia, ita, 2019. ISSN 0094-243X
Contributo in Atti di Convegno (Proceeding)
Society and Enterprise
Patents and other intellectual properties
- Metodo di calcolo delle pressioni di gonfiaggio dei pneumatici di un autoveicolo al variare delle condizioni di caricamento. national Patent
Inventors: Stefano D'ambrosio - Metodo per stimare la massa totale di un veicolo in esercizio e la sua distribuzione tra le diverse ruote. national Patent
Inventors: Stefano D'ambrosio - Sistema centralizzato di bordo per la regolazione della pressione dei pneumatici di un autoveicolo. national Patent
Inventors: Stefano D'ambrosio Giuseppe Martorana - Sistema di gonfiaggio di pneumatici centralizzato (ATPC). national Patent
Inventors: Stefano D'ambrosio Giuseppe Martorana